Manfaat dan cabaran pelaksanaan falsafah eklektik dalam perkembangan Pendidikan di Malaysia.

FALSAFAH EKLEKTIK

Falsafah Eklektik merupakan gabungan atau panduan dari pelbagai sumber dan falsafah yang dipilih atau falsafah Pendidikan yang tercipta dari pelbagai sumber.

 



FALSAFAH PENDIDIKAN NEGARA

 

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara  Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

 

MANFAAT PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK 

Manfaat pelaksanaan Falsafah Eklektik dalam perkembangan Pendidikan di Malaysia adalah melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Manfaat yang pertama adalah kepada masyarakat dan pendidikan. Falsafah Eklektik menjadikan pendidikan suatu usaha yang berterusan kerana falsafah eklektik membantu pemebentukan FPK unutk memupuk pendidikan yang berkualiti sepanjang hayat. Pendidikan adalah untuk melahirkan masyarakat harmoni,sejahtera dan makmur. Serta membentuk pendidikan yang menyumbang ke arah kemakmuran negara.

Manfaat kedua adalah manfaat kepada orientasi ilmu iaitu membentuk pendidikan yang menyeluruh, bersepadu dan seimbang dengan memberi penekanan kepada standard kurikulum, standard pembelajaran dan standard prestasi. Seterusnya akan melahirkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani,emosi dan jasmani seperti yang ditekankan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Manfaat seterusnya adalah adalah manfaat kepada pemebelajaran murid iaitu dapat mengembangkan potensi individu sepenuhya dan mewujudkan pembelajran yang aktif. Selain itu, meneroka dan membina pengetahuan, keterampilan dan akhla modal insan serta memupuk peranan bertanggungjawab terhadap diri, keluarga, masyarakat dan negara. Seterusnya, dapat membina kesejahteraan diri dan bersedia untuk menjadi insan yang berjaya.

Manfaat seterusnya ialah manfaat kepada pengajaran guru, guru mendidik secara berteusan dan sekaligus mengembangkan pottensi murid murid secara menyeluruh, bersepadu dan seimbang dari segi intelek,rohani,emosi dan jasamani. Guru juga berperanan sebagai ‘role model’ seperti dalam Falsafah Pendidikan Islam yang mengamalkan pengajran berpusatkan guru. Manfaat terakhir ialah dapat mencapai matlamat pendidikan untuk melahirkan warga negara yang berilmu pengetahuan, berkakhlak  dan bertanggunngjawab serta dapat mmebri sumbangan kepada keharmonian keluarga ,masyarakat dan negara. Seterusnya, dapat melahirkan insan yang berpaksikan kepercayaan kepada tuhan.

 

CABARAN PELAKSANAAN FALSAFAH EKLEKTIK DALAM PERKEMBANGAN PENDIDIKAN MALAYSIA.

Antara cabarannya ialah  dari aspek keseimbangan dan harmoni. Seimbang merujuk kepada moral manakala harmoni bermaksud akhlak. Berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, akhlak dan moral perlu dibina menerusi penghayatan nilai-nilai murni merentasi kurikulum.Malangnya, strategi nilai-nilai murni telah diabai dan dilupakan. Akibatnya, moral dan akhlak murid-murid dan pelajar-pelajar sekolah hari ini semakin merosot dan rosak. Segala input yang menjadi objektif utama setiap kurikulum di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak diamati sepenuhnya akan tetapi hanya mementingkan intelektual dan bersaing dengan orang lain. 

Selanjutnya, cabaran keharmonian intelek, rohani, emosi dan jasmani. Kelihatannya seolah-olah pendidikan di Malaysia hanya memberi penekanan kepada potensi jasmani. Dengan kata lain, pendidikan lebih mengutamakan kepentingan perniagaan, keuntungan, teknologi dan industri. Kita boleh lihat, pendidikan di sekolah swasta atau institut pengajian tinggi swasta, yuran pengajian pendidikan yang tinggi umpama menjadikan matlamat perniagaan itu lebih utama. Penekanan yang keterlaluan lebih memfokus kepada potensi kreatif dan inovatif yang bersifat kebendaan semata-mata.

Cabaran terakhir iaitu pendidikan Malaysia mengikut acuan Malaysia. Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah batu asas kepada pembangunan pendidikan menurut acuan Malaysia. Namun, pelaksanaan dasar pendidikan sentiasa berubah, bahkan tidak merujuk kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pelantikan Menteri-Menteri dan Pegawai-Pegawai tertinggi di kementerian pendidikan selepas tahun 1998 sentiasa membawa agenda baru yang perlu dilaksanakan segera. Lebih malang lagi, Falsafah Pendidikan Kebangsaan tidak dirujuk secara jujur. Akibatnya, dasar pendidikan bertambah kabur, kurikulum tidak mempunyai keharmonian, matlamat pendidikan tidak mempunyai fokus dan seluruh sistem pendidikan semakin tidak jelas.

 

Disediakan oleh, 


Adza Anisa Binti Mohd Ahad.

D20211098880.


Comments